گزیده سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم و مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی
ما باید دنبال تمدّن نوین اسلامی باشیم برای بشریّت
امروز، وظیفهی امّت اسلامی تنها این نیست که به یادبود ولادت پیغمبر یا بعثت پیغمبر جشن برپا کند؛ این کار کوچک و کمی است نسبت به آنچه وظیفهی او است. دنیای اسلام امروز وظیفه دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر، روحی در این دنیا بدمد، فضای جدیدی ایجاد کند، راه تازهای را باز کند. ما به این پدیدهای که در انتظار آن هستیم میگوییم «تمدّن نوین اسلامی». ما باید دنبال تمدّن نوین اسلامی باشیم برای بشریّت؛ این تفاوت اساسی دارد با آنچه قدرتها دربارهی بشریّت فکر میکنند و عمل میکنند؛ این بهمعنای تصرّف سرزمینها نیست؛ این بهمعنای تجاوز به حقوق ملّتها نیست؛ این بهمعنای تحمیل اخلاق و فرهنگ خود بر دیگر ملّتها نیست؛ این بهمعنای عرضه کردن هدیّهی الهی به ملّتها است، تا ملّتها با اختیار خود، با انتخاب خود، با تشخیص خود راه درست را انتخاب کنند. راهی که امروز قدرتهای جهان ملّتها را به آن راه کشاندهاند، راه غلط و راه گمراهی است. این وظیفهی امروز ما است.
برگزاری کرسی آزاد اندیشی « طلاق » با همکاری مرکز تخصصی زینب کبری (س) و مدارس علمیه حضرت زینب(س) و فاطمه الزهرا(س)شهرستان آران و بیدگل در کانون فرهنگی هنری شهید بنی طباء
برگزاری کرسی آزاد اندیشی « طلاق » با همکاری مرکز تخصصی زینب کبری (س) و مدارس علمیه حضرت زینب(س) و فاطمه الزهرا(س)شهرستان آران و بیدگل در کانون فرهنگی هنری شهید بنی طباء
در روز وحدت حوزه و دانشگاه مرکز تخصصی زینب کبری (س) و مدارس علمیه حضرت زینب(س) و فاطمه الزهرا(س)شهرستان آران و بیدگل کرسی آزاد اندیشی « طلاق » با حضور مشاور امور خانواده آقای احمد رضا سعیدی برگزار نمودند.
این کرسی آزاد اندیشی با حضور 300 نفر از طلاب و اساتید مدارس علمیه حضرت زینب سلام الله علیها و فاطمه الزهرا سلام الله علیها آران و بیدگل به مدت 3ساعت برگزار شد . .
در ابتدای این کرسی، تریبون آزاد در اختیار طلاب قرار گرفت تا نظرات خود را در مورد علت افزایش طلاق بیان کنند که در مجموع طلاب به موضوعاتی همچون ضعف ایمان ،تغییر ملاک ازدواج دختران و پسران،هم کف نبودن،وابستگی طرفین به خانواده و دخالت خانواده ها در ابتدای زندگی ، عدم آگاهی و مهارت طرفین برای زندگی کردن و توقع بیش از حد طرفین در متحد الشکل بودن در همه امور اشاره کردند.
احمد رضا سعیدی در جمع بندی نظرات طلاب بیان داشت ؛یکی از مسایلی که نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت افزایش آمار طلاق می باشد چرا که این آمار در ایران در هر ساعت به 18 نفر رسیده است و 6 میلیون پرونده جدیدقضایی داریم که بخش عمده آنها به علت عدم ارتباط صحیح با همدیگر تشکیل شده است و یکی از علت های اصلی طلاق هم ناشی از همین مسئله است.
ایشان یکی دیگر از علتهای اصلی افزایش طلاق را عدم شناخت طرفین دانست و همچنین به تربیت صحیح دختر و پسر در خانواده اشاره نمود که برخی والدین به تمام درخواستهای فرزندان خود سریع پاسخ می دهند در صورتی که حداقل 20 درصد از خواسته های کودکان باید در لیست انتظار باشد تا در زندگی در برخورد با مشکلات سریع واکنش نشان ندهند و خانواده را از هم نپاشند .
وی در پایان با تاکید بر نقش کلیدی زن در خانواده اظهار داشت در ارتباط زوجین تفاوت ها و مشاجرات هست اما مشاجره هم قدرت مدیریتی میخواهد که زن با هنر خود میتواند مرد را هدایت کند.
طلاق آخرین راهکار در مشاجرات است و این نکته یادمان باشد که اگر ازدواج یک امر خصوصی است اما طلاق یک امر عمومی است و تبعاتش گریبانگیر تمام جامعه میشود.
برگزاری هم اندیشی آسیب شناسی فعالیت های پژوهشی در مدرسه و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری سلام الله علیها
هم اندیشی آسیب شناسی فعالیت های پژوهشی سطح 2 و سطح 3 درمدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها با حضور معاونین پژوهش و اساتید روش تحقیق برگزار شد.
خانم مرشدی معاون پژوهش مرکز تخصصی در ابتدای جلسه با بیان اینکه باید در هر نیمسال، فعالیت های پژوهشی مدرسه مورد ارزیابی قرار گیرد افزود: با هم فکری معاونین پژوهش مدارس علمیه و اساتید روش تحقیق شاهد پیشرفت های روز افزون در امر پژوهش هستیم و هدف جلسه امروز بررسی مشکلات تحقیقی طلاب است.
خانم امین پور از اساتید روش تحقیق در ادامه گفت: متأسفانه برخی از امور سبب کاهش انگیزه طلاب در امر پژوهش گردیده است. مواردی از جمله:
- انجام تحقیقات پایانی برخی طلاب توسط افراد دیگر
- انتظار انجام مقاله کامل برای طلاب مبتدی تحقیق جهت ارسال به جشنواره
- ارائه تحقیق با کیفیت پایین توسط طلابی که سنوات تحصیلی آنها رو به اتمام است.
- طلاب پایه 5 داوطلب سطح(3) که در زمان محدود موظف به ارائه تحقیق پایانی هستند.
با بررسی موارد مطرح شده، نتیجه این هم اندیشی این شد که اول باید هدف از انجام تحقیقات توسط طلاب مشخص گردد.آیا هدف جذب بیشتر، خروجی بیشتر یا کیفیت بهتر است که مدرسه بر اساس آن برنامه های خود را اجرا کند. پیشنهادات مطرح شده نیز عبارتند از اجرای طرح گام به گام برای پژوهش، دادن اختیارات به استاد روش تحقیق و ارائه گزارش بعد از اتمام نیمسال تحصیلی، تصویب ضوابط مشخص برای طلاب دارای شرایط خاص.
برگزاری سومین جلسه انجمن علمی ــ پژوهشی در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری (سلام الله علیها)
سومین جلسه انجمن علمی ـ پژوهشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری سلام الله علیها در تاریخ 94/9/5 برگزار شد .
این جلسه با حضور آقای دکتر فهیمیتبار - استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان- با هدف آموزش «مهارت ارزیابی مقدماتی مقالات علمی» تشکیل شد.
وی در ابتدا سؤالی را مطرح کرد: مشکل و مسألهی شما برای انتخاب موضوع مقاله چه بوده است؟ و یا با چه مسألهای روبهرو شدهاید که این موضوع را انتخاب کردهاید؟
زیرا گام اول برای نوشتن یک مقاله این است که در ابتدا ببینید و بفهمید مشکلی وجود دارد و شما در پی راه حل برای آن هستید. این کار به معنای همان تحقیق و پژوهش است.
استاد در ادامه گفت: تا وقتی مطالعه نداشته باشید به مشکلی برخورد نخواهید کرد تا به دنبال حل آن باشید.
ایشان در ادامهی صحبتهایشان به مسألهی مهم فرضیه در مقالات پرداخت.
وی افزود: فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه دربارهی ماهیت و روابط پدیدهها، اشیاء و متغیرها؛ که محقق را در فهم نزدیکترین و محتملترین راه برای کشف مجهول کمک میکند.
همچنین فرضیه گمانی موقتی است ـ برپایهی اطلاعات ـ که درستی و یا نادرستی آن باید مورد آزمایش قرار گیرد. این آزمون و یا آزمایش همان نوشتن مقاله است. در آخر نتیجهای که گرفته میشود اثبات و یا رد فرضیه خواهد بود. بنابراین فرضیه بر اساس معلومات قبلی و کلی شکل میگیرد و با آزمون از فرضیه به جزئیات میرسیم.
فرضیه به سه قسم تقسیم میشود:
الف) توصیفی: مبین ویژگیهای موضوع است.
ب) رابطهای: رابطه بین دو یا چند متغیر را بررسی میکند.
ج) مقایسهای: دو یا چند متغیر را مقایسه میکند.
اگر فرضیهای ما را به سمت نوع دیگری از فرضیه برساند، به این فرضیه جهتدار گفته میشود. البته باید توجه داشت که فرضیهای که جهتدار نیست برتر از فرضیه جهتدار است؛ زیرا ما میخواهیم فرضیه را در آزمون اثبات و یا رد کنیم.
استاد در پایان با ذکر چند مثال توضیحات خود را تفهیم کرد.
برگزاری نشست علمی پژوهشی«آسیب شناسی مراسم عزاداری ائمه اطهار-علیهم السلام- در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری(سلام الله علیها)
نشست علمی پژوهشی«آسیب شناسی مراسم عزاداری ائمه اطهار-علیهم السلام- روز پنج شنبه 94/9/5 در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری(سلام الله علیها)برگزار شد.
در ابتدای نشست کارشناس مدعو دکتر فهیمی تبار استاد حوزه و دانشگاه بیان نمودند: سبک عزاداری ها و شعارهای ما عوض شده است. واژه های ایثار، گذشت، عبادت، ارتباط با خدا و… به حاشیه گرفته شده است.از نظر ایشان نکته مهم در آسیب شناسی، واقع نگر بودن و تعمیم ندادن آسیب، به همه است و اینکه در بیان آن از ادبیات خشن پرهیز شود.
در ادامه نشست دکتر فهیمی تبار به بیان آسیب های بهداشت جسمی و روحی اشاره نمودند. ایشان نحوه طبخ غذا و محیط آن، آلودگی صوتی و بی توجهی به امنیت افراد را ازجمله آسیب های جسمی شمردند و ذبح حیوانات در انظار کودکان و ذکر مصائبی که سبب قساوت قلب می شود را به عنوان آسیب روحی مورد نقد قرار داد.
راه بند های غیر ضروری، نصب تابلو ها به صورت غیر منظم،غلو کننده بودن مطالب،کاربرد نقاشی های نامناسب و عدم توجه به نگهداری اموال عمومی را نیز به عنوان آسیب های اجتماعی فرهنگی بیان نمود.
طلاب در این نشست اظهار نمودند: برخی از این آسیب ها به واسطه دشمنان اسلام است که وظیفه هر مسلمان است با بصیرت کامل اقامه عزا نماید و همچنین با آگاهی دادن به مسولین مراسم عزاداری ها، خیلی از آسیب ها کاهش می یابد.
در پایان نشست کارشناس به جمع بندی مطالب پرداخت و پیشنهاد نمود که آسیب های شناسایی شده و راهکار ها به مسولین مربوطه ارائه گردد.
تقددیر از کتابخوانهای برتر مرکز تخصصی زینب کبری (س)
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مراسمی ویژه ، خانمها زینب بابازاده و حلیمه آل خمیس به عنوان کتابخوان برتر معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند .
برگزاری دومین جلسه انجمن علمی ــ پژوهشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری (سلام الله علیها )
دومین جلسه انجمن علمی ـ پژوهشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری سلام الله علیها در تاریخ 94/8/21 برگزار شد.
دراین جلسه آقای دکتر فهیمی تبار - استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان- با هدف آموزش « مهارت ارزیابی مقدماتی مقالات علمی » پرسشهایی را مطرح کرد:
- از چه منابعی استفاده کردهاید؟
- آیا تطبیقی کار کردهاید؟
- آیا از موضوع انتخابی خود رضایت دارید؟
- آیا مقالهی شما پاسخگوی مشکلی هست؟
- آیا بعد از جمعآوری مطالب ، اظهار نظر هم داشته اید؟
استاد در ادامه طی پاسخگویی به سوالات و بررسی مقالات به چند نکته اشاره نمود:
- روحیه انتقاد پذیریداشته باشید و بخواهید که مقاله شما را نقد کنند.
- از منابع اقدم و دسته اول استفاده کنید.
- منابع را در طول تاریخ و بازهی زمانی خاصی مورد توجه قرار بدهید.
- باید در مقایسهی منابع به تاثیرات آنها از علوم، حوادث و فرهنگ زمانهی خود و گرایشهای فرد توجه داشت.
- اگر تنها به جمعآوری مطالب بپردازید و اظهارنظری نداشته باشید؛ این کار شما تالیف است؛ نه پژوهش علمی.
- در مقدمه عنوان مقاله را باید به طور کامل توضیح دهید.
- در ابتدای کار، پیشینه تحقیق را در نظر داشته باشید و نام کتب مرتبط را بنویسید.
- همانطورکه قرآنکریم به سطوح فکری مخاطبان توجه دارد، ما نیز باید به این مطلب توجه کافی داشته باشیم.
در پایان جلسه طلاب پیرامون موضوعات پایان نامه و موضوعات مقاله خود از مشاوره استاد بهره بردند.
مذاكره با آمريكا درباره مسائل منطقه اي رد شد
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح ديروز (یکشنبه مورخ :94/8/10) در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی، با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاستها»، راهحلهای منطقی و مستحکم ایران دربارهی مسائل مهم منطقه را تشریح کرده و مذاكره با آمريكا درباره مسائل منطقه اي را رد كردند.
حضرت آیتالله خامنهای، سیاست خارجی کشور را همان سیاست خارجی نظام در قانون اساسی خواندند و خاطرنشان کردند: این سیاست خارجی متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمانهای انقلاب است و مسئولان وزارت خارجه و سفرا و کارداران در حقیقت «نمایندگان، سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمانها» هستند.
ایشان در همین زمینه افزودند: سیاست خارجی کشور مانند همهی کشورهای جهان بر منافع بلندمدت و اصول و ارزشها استوار است و با رفتوآمد دولتها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمیکند؛ دولتها فقط در تاکتیکها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار و دخیلند.
رهبر انقلاب دربارهی سوریه تأکید کردند: حرف ما در این زمینه، مستحکمترین حرفها است؛ ما معتقدیم معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند؛ این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را دربارهی خود نمیپذیرد.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: راهحل مسئلهی سوریه، انتخابات است و برای این کار باید با قطع کمکهای نظامی و مالی به معارضین، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هر کس را میخواهند انتخاب کنند.
ایشان در همین زمینه با رد تجزیهی کشورها و تبدیل آنها به واحدهای کوچک قومی افزودند: مرجع قرار دادن یکی از گروههای مسلح برای تصمیمگیری و تشکیل دولت، منطقی و مورد قبول نیست و اینگونه فرمولها عملاً باعث ادامه یافتن جنگ میشود.
حضرت آیتالله خامنهای پس از بیان راهحلهای جمهوری اسلامی برای حل مشکلات منطقه افزودند: عامل اصلی این ناامنیها، حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و گروههای تروریستی است و این سیاستها با سیاستهای جمهوری اسلامی صد و هشتاد درجه متفاوت است.
رهبر انقلاب با رد مذاکره با آمریکا دربارهی مسائل منطقهای خاطرنشان کردند: آمریکاییها دنبال تحمیل منافع خود هستند نه حل مسائل، آنها میخواهند ۶۰، ۷۰ درصد خواستههایشان را در مذاکره تحمیل کنند و بقیهی اهدافشان را هم بهطور غیرقانونی، عملاً اجرا و تحمیل کنند؛ پس مذاکره چه معنایی دارد؟
برگزاری اولین جلسه انجمن علمی - پژوهشی در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قران زینب کبری (س)
اولین جلسه انجمن علمی- پژوهشی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قران زینب کبری (س) در تاریخ 94/8/7 در این مرکز برگزار شد .
در ابتدای این جلسه خانم مرشدی معاون پژوهش مرکز تخصصی، اهداف انجمن را تشریح و به فعالیت های اعضای انجمن اشاره نمود.
وی هدف اصلی تشکیل انجمن را نگارش مقالات علمی – پژوهشی و تالیف کتاب عنوان کرد. در ادامه آقای دکتر فهیمی تبار استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان بعد از انگیزه بخشی به مخاطبین ، به اهم نکات نگارش مقاله نویسی علمی – پژوهشی اشاره نمود:
- طلاب باید در یک بخش تخصصی کار کنند .
- موضوعات انتخابی باید مساله محور باشد .
- قبل از نوشتن مقاله باید حداقل 20 مقاله خوانده شود .
- مطالبی که برای بار اول می خوانید حتما در مورد آن فکر کنید .
- خداوند متعال در ازای فکر کردن حتی زمانی اندک پاداش و برکات فراوانی به ما می دهد .
- هر موضوعی که با عنوان انتخابی شما مرتبط است بخوانید و از آن یادداشت برداری کنید .
- مطالبی که آموختید نشر وانتقال دهید .
- حق معنوی نویسندگان باید در نظر گرفته شود ، از این رو برای نوشتن مقالات و تالیف کتاب باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر مطلبی را از نوشته ای دیگر استفاده می کنید حتما برای آن ، منبع ذکر کنید.
- درپایان جلسه استاد به سوالات برخی طلاب در زمینه منبع شناسی و … پاسخ گفت .
برگزاری اولین نشست فرهنگی - پژوهشی به مناسبت هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری (سلام الله علیها) آران و بیدگل اولین نشست فرهنگی - پژوهشی با عنوان «نقش طلاب در احیاء امر به معروف و نهی از منکر» را برگزار کرد.
این نشست با حضور طلاب سطح دو و سه و اساتید محترم مدرسه مورخه 26/7/94 برگزار گردید. ابتدای مراسم با پخش بیاناتی از مقام معظم رهبری در خصوص احیاء امر به معروف و نهی از منکر آغاز گردید. در ادامه سرکار خانم امین پور کارشناس نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.
ایشان فرمود: اگر خواستیم روی دیگران تاثیر بگذاریم اول باید از خودمان شروع کنیم و همین خود ما نیاز به یک نورانیتی داریم که جز باخودسازی و دیدار با علما حاصل نمی شود.
وی اشاره ای به وظیفه طلاب نسبت به احیا امر به معروف ونهی از منکر داشت و سخن رهبر انقلاب را به طلاب گوشزد کرد که در امر به معروف و نهی از منکر احتمال تاثیر قطعی است، فقط بعضی ها مسولیتشان نسبت به بقیه سنگین تر است . مهمترین و ضروری ترین امر برای طلاب جهت طهارت روح و خشوع قلب 1-فهمیدن دین 2-باور دین 3-عمل به آن 4-منتشر کردن آن است.
در ادامه جلسه سرکار خانم مرشدی مسئول ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر مدرسه به بیان ضرورت ، وظایف و اهداف این ستاد پرداخت و از طلاب در همکاری با این ستاد دعوت به عمل آورد .
پایان بخش جلسه امر به معروف و نهی از منکر، مداحی ویژه ایام محرم بود که با حضور مداح اهل بیت برگزار گردید.
جلسه هم اندیشی « آسیب شناسی جذب طلاب به تحصیلات تکمیلی »
جلسه هم اندیشی « آسیب شناسی جذب طلاب به تحصیلات تکمیلی »
جلسه هم اندیشی « آسیب شناسی جذب طلاب به تحصیلات تکمیلی » در راستای تحقق اهداف پذیرش مرکز تخصصی زينب كبري(س) آران و بیدگل مورخ 94/7/13 با حضور مدیر و کادر محترم برگزار شد.
در این جلسه مدیر مرکز تخصصی در خصوص امر پذیرش و اهمیت آن به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان داشت:
مسئله پذیرش یکی از مسائل مبنایی و اصولی مرکز تخصصی است . دست اندرکاران این امر باید تمامی تلاش خود را بکار گیرند تا با تبلیغات صحیح، اخلاق و رفتار مناسب ، مشاوره های حضوری خوب و دقیق انگیزه طلاب را جهت شرکت در عرصه های علمی و سطوح عالی حوزوی فراهم سازند.
در ادامه این جلسه مراحل پذیرش ، هزینه ها ، آمار و نتایج نهایی و وضعیت طلاب ورودی سطح 3 مورد بررسی قرار گرفت و به آسیب های پیش روی پذیرش سطح 3 اشاره شد:
- طولانی و فشرده بودن تحصیلات عمومی ویژه
- سخت گیری های مراحل پذیرش سطح 3 اعم از ( منابع زیاد و متنوع آزمون علمی ، مصاحبه و …)
- عدم حضور طلاب پایه 5 سطح دو به علت عدم استفاده از شرط معدل برای طلاب ممتاز آموزشی ، الزام نگارش تحقیق پایانی در زمانی خیلی محدود و …
در پایان از دست اندرکان پذیرش سال جدید 95-94 قدردانی شد.
حضور مدیر مرکز تخصصی زینب کبری (س)در اولین جلسه شورای علمی پژوهشی مدرسه علميه
حضور مدیر مرکز تخصصی زینب کبری (س)در اولین جلسه
شورای علمی پژوهشی مدرسه علميه
مدیر مرکز تخصصی زینب کبری (س) در اولین جلسه شورای علمی پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زینب (س) در راستای ایجاد زمینه های فعالیت پژوهشی طلاب مستعد سطح 3 در سال تحصیلی 95-94 حضور یافت.
خانم حسنارودی در این جلسه بیان داشت: فراهم سازی بسترهای پژوهشی برای طلاب سطح 3 از جمله استاد راهنمایی سطح 2 از مناسب ترین روشهای جذب و سرمایه گذاری فارغ التحصیلان مستعد سطح 3 می باشد. ایشان از معاون پژوهش سطح 2 و سطح 3 خواستند تا با ایجاد دوره های کارورزی استاد راهنمایی، این شرایط را فراهم سازند.
در ادامه اسامی 5 نفر از طلاب مستعد پژوهشی سطح 3 تفسیر و علوم قران و 1 نفر از رشته تاریخ به همراه رزومه آنها جهت ورود به دوره های کارورزی استاد راهنمایی مورد بررسی و موافقت قرار گرفت.
معرفی کتاب «آداب روزه داری-احوال روزه داران»
معرفی کتاب «آداب روزه داری-احوال روزه داران»
کتاب «آداب روزهداری – احوال روزهداران» گزیدهای از مجموعه توصیهها، نصایح، تحلیلها و مواعظ مقام معظم رهبری درباره ماه مبارک رمضان است.
این کتاب چنان که از نامش پیداست حاصل جمع گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره ماه مبارک رمضان است که ایشان در طی 22 سال گذشته یعنی از سالهای 1369 تا 1390 ایراد فرموده اند.
در مقدمه این کتاب آمده است: «در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجّه قرار گرفته است: نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزهداری، آداب دعا، تکالیف مۆمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد. دوم؛ صرفاً در محدودهی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد».
تدوینکننده کتاب در بخش دیگری از مقدمه نوشته است: از مطالعه مطالب این کتاب و توجه به تاریخ و مخاطبان هر مطلب نکات مهمی از سیرهی رفتاری معظّمٌله در ماه مبارک رمضان به دست میآید از جمله :
1. توجّه به برپایی مجالس تلاوت قرآن کریم
2. محور قرار گرفتن مباحث مربوط به خودسازی ایمانی و اخلاقی
3. میزبانی اقشار مختلف همچون اساتید، دانشجویان و… و به سخنان و نظرات آنان گوش فرادادن و با آنها به گفتگو نشستن
4. حضور در جمع روزهداران نمازگزار ماه رمضان و اقامهی نماز جمعه به امامت معظّمٌله
5. توجّه دادن به اهمیّت شبهای قدر و ایّام شهادت امیرالمۆمنین علی علیهالسّلام
6. تبیین وضع جهان اسلام تأکید بر راهپیمایی هرچه عظیمتر روز جهانی قدس
در صفحاتی از «کتاب آداب روزه داری - احوال روزه داران» آمده است:
اثر انس با قرآن در تعمیق و تقویت معرفت اسلامی :
این ماه، همچنین بهار قرآن است. انس با قرآن، معرفت اسلامى را در ذهن ما قوى تر و عمیق تر مى کند. بدبختى جوامع اسلامى، به خاطر دورى از قرآن و حقایق و معارف آن است. آن کسانى از مسلمانان که معانى قرآن را آداب روزه داری، احوال روزه داران نمى فهمند و با آن انس ندارند، وضعشان معلوم است. حتّى کسانى هم که زبان قرآن، زبان آن هاست و آن را مى فهمند، به خاطر عدم تدبّر در آیات قرآن، با حقایق قرآنى آشنا نمى شوند و انس نمى گیرند. مى بینید که آیه ى «لن یجعل الله للکافرین على المۆمنین سبیلا » یعنى خداوند مۆمنین را زیردست و زبون کفّار قرار نداده است در کشورهاى عربى و به وسیله ى مردم عرب زبان در دنیا خوانده مى شود، امّا به آن عمل نمی گردد. در آیات قرآن، توجّه و تنبّه و تدبّر نیست؛ لذا کشورهاى اسلامى عقب مانده اند. انس با قرآن، یعنى قرآن را خواندن و باز خواندن و باز خواندن و درمفاهیم قرآنى تدبّر کردن و آن ها را فهمیدن. فارسى زبانها مى توانند از ترجمه ى قرآن استفاده کنند و کلمات قرآنى را به طور تقریب بفهمند و مضامین آیات قرآن را دریابند و در آن ها فکر و تأمّل کنند. اگر در آیات قرآن تأمّل بکنیم، اراده و استقامت ما قوى تر و بیشتر از این خواهد شد. همین آیات قرآنى است که توانست در روزگارى، انسان هایى را تربیت کند که با دنیاى کفر و ظلمات بستیزند. همین معارف است که ملّت بزرگ ما را وادار کرد و مجهّز نمود که با دنیاى مدرن مظلَم جاهلیت جاهلیت مدرن و جاهلیت قرن بیستم مقابله کند. امیدواریم که ملّت ما روزبه روز به قرآن و حقایق قرآنى نزدیک تر بشوند.
لازم به ذکر است که كتاب «آداب روزهداری احوال روزهداران» توسط موسسه انقلاب اسلامی ، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی روانه كتابفروشیها شده است.
حضور حداکثری طلاب مرکز تخصصی زینب کبری (س) در جشنواره علامه حلی و بانوی کرامت در بین مدارس تحت پوشش استان قم
حضور حداکثری طلاب مرکز تخصصی زینب کبری (سلام الله علیها)
در جشنواره علامه حلی و بانوی کرامت در بین مدارس تحت پوشش استان قم
حجه الاسلام جناب آقای اسماعیل نیا مدیر محترم حوزه های علمیه خواهران استان قم با حضور در مرکز تخصصی زینب کبری(سلام الله علیها) از مدیر ، معاون و طلاب شرکت کننده در جشنواره تقدیر نمودند .
ایشان فرمودند : این واحد از بین مدارس تحت پوشش استان قم بیشترین آمار ارسالی مقاله را در سال تحصیلی 94-93 داشته اند . و این امر نشان دهنده اهمیت به امر پژوهش و تحقیق است.
کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره برترین های حوزه های علمیه خواهران
کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره برترین های حوزه های علمیه خواهران
خانم فاطمه مرشدی از طلاب مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در هشتمین جشنواره برترین های حوزه های علمیه خواهران در عرصه تالیف کتاب با عنوان «معنویت افزایی فرزندان در خانواده» حائز رتبه سوم کشوری شدند.
مراسم تقدیر و اهداء جوائز در روز 94/02/30 در شهر مقدس قم در اردوگاه نرجس خاتون برگزار شد.
بازدید از کتابخانه دانشگاه پیام نور آران و بیدگل
بازدید از کتابخانه دانشگاه پیام نور آران و بیدگل
طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) مورخ 15 اردیبهشت از کتابخانه دانشگاه پیام نور بازدید نموده و با کتاب ها و پایان نامه های دانشجویی آن مرکز آشنا شدند.
حضور طلاب در نشست «تاثیر شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی» در دانشگاه پیام نور آران و بیدگل
حضور طلاب در نشست «تاثیر شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی»
در دانشگاه پیام نور آران و بیدگل
انجمن علمی دانشجویی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل در زمینه «تاثیر شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی» نشستی مورخ سه شنبه 15 اردیبهشت در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور برگزار نمود.
سخنران جلسه دکتر مهدی اسماعیل تبار ( کارشناس مسائل اجتماعی و دکترای مدیریت فرهنگی ) به نقش فن آوری های موجود ( تلفن دهمراه ، اینترنت و … ) در زندگی انسان پرداختند.
کارشناس برنامه با اشاره به اینکه همه فن آوری هایی که امروزه ما در اختیار داریم ابتدا همه در خدمت امریکا بوده است؛ تاکید کردند استفاده از این شبکه ها نیاز به تربیت نفس و رشد عقلی و همچنین نیاز به آگاهی و آموزش دارد .
یعنی نسبت به شبکه های احتماعی ابتدا باید آموزش داده شود و سپس مهارت کسب شود .
نیاز به بلوغ سایبری مثل نیاز به بلوغ اجتماعی مهم است . برای جلوگیری از انحراف فرزندان در شبکه های اجتماعی نیاز است که والدین با فرزندان دوست باشند در این صورت دیگر معتمدترین آدم برای دختر خانواده هر جوان کوچه و خیابان نمی شود. ایشان با اشاره به سال همدلی یکی از جلوه های همدلی را همان صمیمیت بین والدین و فرزندان دانستند.
در پایان راهکار استفاده از شبکه های اجتماعی را زمان بندی درست و فراگیری فرهنگ استفاده از آنها دانستند.
نشست تخصصی مدیران تشکل های پژوهشی و معاونین مدارس تابعه استان قم
نشست تخصصی مدیران تشکل های پژوهشی و معاونین مدارس تابعه استان قم
مدیریت استان قم مورخ 30 فروردین 94 ، نشست تخصصی مدیران تشکل های پژوهشی مدارس را برگزار نمود.
در این جلسه که معاونین پژوهشی نیز حضور داشتند، به توجیه و آموزش مدیران تشکل ها و معاونین پرداخته شد .
معاون پژوهش مرکز تخصصی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) به همراه دبیر انجمن پژوهشی این مرکز در این جلسه شرکت نمودند.
برگزاری نشستی در خصوص نقد فیلم «باراکا»
برگزاری نشستی در خصوص نقد فیلم «باراکا»
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) آران و بیدگل در روز شنبه 94/01/29 اقدام به برگزاری نشستی در ارتباط با نقد فیلم «باراکا» با حضور استاد فلسفه ، جناب آقای دکتر موفق نمود.
در ایتدای جلسه استاد ارجمند ، دکتر موفق به بیان مقدماتی در خصوص این فیلم پرداختند که به شرح زیر می باشد :
باراکا (Baraka) فیلم مستند امریکایی بدون گفتاری است که در سال 1992و به کارگردانی «ران فریک» ساختهشده است.
این مستند از پرهزینهترین مستندهای تاریخ است که در سفری دور و دراز، از شرق تا غرب، از دورافتادهترین و ناشناختهترین سرزمینها تا صنعتیترین و مدرنترین کشورهای جهان، تهیه شده است.
دراین فیلم از152مکان در24کشورجهان فیلمبرداری شده که ازجمله آنهامی توان به ایران ،آرژانتین، استرالیا، برزیل ، کامبوج، چین، اکوادور، مصر، فرانسه، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، اسرائیل، کنیا، کویت، نپال، لهستان، عربستان سعودی، تانزانیا، تایلند، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، واتیکان اشاره کرد.
از محل های فیلم برداری مشخص است که دین ، هدف اصلی کارگردان و نویسنده بوده است.
سپس استاد موفق ادامه دادند که شاخصه های دین در نگاه کارگردان ، حماقت و بی خردی ، انزوا و گوشه گیری و خمودی و عدم نشاط می باشد که در قسمتهای مختلف فیلم به وضوح مشاهده می شود.
اولین صحنه فیلم ، با تصویری از یک طبیعت سرد زمستانی شروع می شود و سپس میمونی در آب گرم با نهایت آرامش نمایش داده می شود و سپس تصویر کسوف به نمایش در آمده و اسم فیلم یعنی باراکا بر روی کسوف هویدا می شود.
استاد در نقد این قسمت از فیلم متذکر شدند که :
طبیعت و هوای سرد نشان دهنده تمدن بی روح و سرد دنیای مدرن ، میمون ؛ نشان دهنده کودنی و آب گرم که همان دین است نشان از رخوت و خمودگی دارد ؛ در واقع دین اسباب خمار شدن و بی خبری از دنیای اطراف را به وجود می آورد.
از آنجا که خورشید نشان دهنده حقیقت و روشنایی است در این فیلم از کسوف و تاریکی استفاده شده تا ثایت کند که دین جلوی حقیقت را می گیرد ؛ لذا کسوف؛ بیانی از دین است که به سبب آن ، انسان نسبت به واقعیت زندگی بی خبر و جاهل می گردد.
استاد در ادامه فرمودند نه تنها دین باعث بی خبری و جهل نیست ؛ بلکه اسلام منشا اصلی دینداری را فطرت انسان دانسته و علاوه بر آن سفارش زیادی نسبت به علم آموزی نموده است که آیات و روایات وارد شده در این زمینه گویای این مطلب می باشند .
در صحنه های دیگری از فیلم ، مراسم خاص مذهبی مردم در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1- گروهی از مردم را نشان می دهند که رفتارهای احمقانه ای را در مراسم مذهبی از خود به نمایش می گذارند.
2- در صحنه دیگری از فیلم نیز آدم هایی نمایش داده می شوند که با دست بسته ، خدمت مرشد خود رسیده ، تعظیم کرده و به دست بوسی او می پردازند .
3- یکی از امامزاده های ایران را نمایش می دهد که زنان برای عرض حاجت به آنجا رفته؛ اما به جای ارتباط با خود امامزاده ، مشغول بوسیدن قفلی می شوند که به ضریح بسته شده است .
4- در صحنه ای دیگر ، فردی نشان داده می شود که مشغول کار کشاورزی می باشد و در طرف دیگر ، شاهد معبدی هستیم که فردی در آن با آرامش نشسته و دست روی دست گذاشته و هیچ فعالیتی انجام نمی دهد و ساعتها به یکجا خیره می شود .
5-تنهایی و انزوای راهبی به نمایش در می آید که در نهایت تنهایی، به روشن کردن شمع می پردازد.
در واقع کارگردان در این صحنه ها ، در پی القاء این مطلب است که منشاء دین حماقت و بی خردی است ، و به همین دلیل به سراغ بدترین آداب و رسوم از ادیان مختلف رفته است . بسته بودن دست و دست بوسی مرشد ، اقدامی تحقیر آمیز بوده و از بی محتوایی دین حکایت می کند . در واقع کارگردان می خواهد این مطلب را القاء کند که افراد مذهبی و دیندار کار مفیدی انجام نمی دهند ، و دچار انزوا و گوشه گیری هستند و هیچ ارتباطی با اجتماع نداشته و در فعایتهای اجتماعی نقشی ندارند .
در ادامه استاد موفق ، به بیان ارتباط آیین اسلام و مصالح بشری پرداختند و اشاره کردند که:
از آنجایی که هر حکمی بر اساس مصالح و مفاسد واقعی انسان جعل شده ؛ لذا مطمئناً مراسم و آیین اسلامی نیز بر اساس مصلحت ها و ارزشها و حقایق قرار داده شده است.
ما در اسلام آیینی نداریم که عقل گریز باشد و دارای پشتوانه های معرفتی و حق طلب نباشند و تنها به ظاهر آن بسنده شود.
هر آیینی مانند طواف، سعی، زیارت، قسمت های مختلف نماز مانند قیام، رکوع و سجدتین و ….. از عمقی خاص برخوردار است که بر خاسته از مصالح واقعی مربوط به بشریت است.
از طرف دیگر اسلام برای کار و تلاش اهمیت زیادی قائل بوده و کار نه به عنوان یک عمل موازی با عبادت ؛ بلکه برترین نوع عبادت بشمار می آید .
از همه اینها گذشته اسلام برای عبادت جمعی ارزش زیادی قائل بوده و نسبت به امور مسلمین نیز اهتمام فراوانی داشته است ؛ لذا می توان گفت آنچه این فیلم در صدد القای آن بوده ، با حقیقت اسلام ، 180 درجه تفاوت دارد.
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان «رویکرد دین به موضوع جمعیت»
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان «رویکرد دین به موضوع جمعیت»
کرسی آزاد اندیشی با عنوان «رویکرد دین به موضوع جمعیت» در روز دوشنه 94/01/24 در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) و مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) آران و بیدگل و با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم و همچنین مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) آران و بیدگل برگزار گردید .
در ابتدا دبیر جلسه سرکار خانم یاسینی توضیحاتی در خصوص کرسی آزاد اندیشی و موضوع مورد بحث ارائه دادند و سپس استاد ارائه کننده مباحث ، سرکار خانم مدملی و در نهایت استاد ناقد سرکار خانم خدامی به ارائه مباحث خود پرداختند.
خلاصه سخنان دبیر جلسه :
سرکار خانم یاسینی یکی از دغدغه ای مقام معظم رهبری را ، پیری جمعیت دانسته و متذکر شدند که در این جلسه ما بر آن هستیم که به بررسی نظر اسلام در خصوص جمعیت بپردازیم ؛ در واقع می خواهیم ببینیم دین چه رویکردی نسبت به جمعیت دارد ؟ آیا اسلام تنظیم خانواده را قبول دارد یا نه ؟ آیا اسلام حقیقتا با افزایش نسل و فرزندان موافق بوده و تشویق های وارد شده در این زمینه به چه معناست ؟
خلاصه سخنان استاد ارائه کننده :
سرکار خانم مدملی در ابتدا ، دلیل پر رنگ شدن بحث جمعیت در این سالها را مورد بررسی قرار داده و گفتند : بعد از سر شماری سال 85 ، تفاوت فاحشی در خصوص جمعیت نسبت به سال های قبل هویدا شد و بحث های مختلفی از سوی کارشناسان در این زمینه مطرح گردید و توجه به پیامد های روند رو به کاهش جمعیت ، مورد توجه صابنظران مربوطه قرار گرفت و رئیس جمهور وقت نیز در این خصوص هشدار دادند و همچنین سازمان ملل نیز در خصوص وضعیت جمعیت در ایران گزارش قابل تاملی ارائه کرد و همه این موارد در کنار هم سبب توجه هر چه بیشتر به این موضوع گردید.
ایشان در ادامه مباحث خود متذکر شدند که ما به دنبال این هستیم که ببینیم آیا نگاه دین به جمعیت ، امر سلبی است یا ایجابی؟
آیا فرزند آوری امر مستحبی است یا امر جواز آن از آموزه های دینی قابل برداشت می باشد ؟
ایشان در این زمینه ضمن اشاره به آیات وارد شده در خصوص تقوا ، استغفار ، صدقه ، ربا، گناه ، شگر گذاری و ناسپاسی و نقش آنها در گشایش و عدم گشایش در روزی ، متذکر شدند که رازق بودن خداوند یک اصل مسلم است و تدبیر امور جهان در همه حال در دست خداست و سپس به ذکر آیاتی که دلالت کننده بر رزاق بودن خداست پرداختند تا ثابت کنند که نباید از ترس روزی مانع فرزند آوری شد .
سپس ایشان فرمودند که ما با دو دسته از آموزه های دینی اعم از آیات و روایات روبرو هستیم که یک دسته از آن به تشویق فرزند آوری پرداخته و نظر اسلام را موافق با افزیش نسل دانسته اند .و در مقابل با آموزه هایی سرو کار داریم که به مباحث تنظیم خانواده اشاراتی داشته و با افزایش نسل نخالفت نموده اند.
سرکار خانم مدملی به دلیل محدودیت وقت، موفق به ارائه آیات و روایاتی که افزایش جمعیت را ناپسند می دانستند ، نشدند و فقط به بررسی آموزه های دینی وارد شده در خصوص فرزند آوری پرداختند.
اولین اشکال مطرح شده توسط استاد ناقد :
سرکار خانم خدامی با توجه به توضیحات خانم مدملی ، گفتند درست است که تقوا و استغفار و دعا در رزق و روزی موثر است؛ ولی شاید در این روایات ، منظور از رزق ، رزق معنوی بوده نه رزق مادی ، مثلا استغفار و دعا ، رزق معنوی را زیاد می کنند .
سپس ایشان در ادامه این سوال را مطرح کردند که چرا اکثریت کفاراز نظر مالی در وضعیت خوبی بسر می برند و حال آنکه تقوا و اسغفار و … در زندگی آنها مشاهده نمی شود؟
آیا مواردی از قبیل دعا ، استغفار و … تاثیر تام دارند یا اینکه فی الجمله اثر دارند و ما می توانیم تحت تاثیر این امور ، سبک زندگی خودمان را تغییر بدهیم و زمینه جلب این رحمت ها را فراهم کنیم؟
پاسخ اولین اشکال ، توسط استاد ارائه کننده :
بسیاری از این آیات و روایات رزق مادی را اشاره کرده اند نه معنوی ، البته عوامل متعددی در رزق مادی موثر هستند که استغفار ، تقوا و دعا فقط بخشی از آنها بشمار می آید ؛ و علاوه بر این در بعضی از روایات ، افزایش مال و فرزند ، زمینه ای برای استدراج و ابتلای اقوام محسوب شده است و همچنین بنابر تصریح بعضی از روایات ، فقر در رسیدن به بعضی از مقامات خیلی موثر است و بعضی از ابتلائات دنیوی سببی برای از بین رفتن گناهان هستند.
جمع بندی دبیر جلسه از اشکال مطرح شده و پاسخ ارائه شده :
مبانی فکری اسلام ، همانطور که عوامل غیبی را در کنار عوامل مادی برای اداره جمعیت لازم دانسته ، با افزایش جمعیت هم مخالفی نداشته و حتی مویدات زیادی هم داریم که ثابت می کند هرچه جمعیت بیشتر ، بهتر ؛ چرا که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به جمعیت بیشتر فخر و مباهات می کند
دومین اشکال مطرح شده توسط استاد ناقد :
خانم خدامی در این زمینه بیان داشتند که شاید منع از بچه دارشدن ، فقط به خاطر مسئله رزق و روزی نباشد ، شاید دغدغه فرهنگی هم در این قضیه دخیل باشد. درواقع آیات و روایاتی که می گویند فرزند بیاورید ، مربوط به شرایطی می شود که انسان بداند فرزندش «لا اله الا الله گو» خواهد شد ؛ در حالی که در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه کنونی، این سوال پیش می آید که آیا باز هم باید فرزند آوری کرد؟ آیا در این زمینه دلیلی وجود دارد ؟
پاسخ دومین اشکال ، توسط استاد ارائه کننده:
روایاتی داریم که به موضوع امید در امر فرزند آوری پرداخته و مشوقی بوده اند برای اینکه فرزندانی تسبیح گوی برای جامعه پرورش بدهیم . امید و انگیزه یک امر مطلوب در امر فرزند آوری است و منظور از این امید ، امیدی است که محرک افراد جامعه برای تلاش بیشتر باشد.
حال اگر ما ، هم امید داشتیم و هم در این زمینه تلاش کردیم و موفق نشدیم ، این هیچ اشکالی ندارد و ما بهره معنوی خود را از تلاشمان دریافت می کنیم .افراد مسلمان در بدترین حالت هم تسبیح گوی و «لا اله الا الله گو» هستند و اگر پدر و مادر به دیگر عوامل موثر هم دقت داشته باشند می توانند به سائر شرایط در سیر کمال فرزند هم برسند ؛ لذا نمی توانیم بگوییم چون به این شرایط نمی رسیم ، پس فرزند هم نمی آوریم. همین داشتن امید ، مطلوب و مورد پسند قرآن است .
توضیحات تکمیلی استاد ناقد :
بحث امید برای ایجاد انگیزه دینی خیلی مهم است. به هر حال ما یک سری تکالیفی داریم و کارهایی را هم انجام می دهیم و یک قسمت از آن دست ماست و قسمتی از آن هم دست خداست . اصل امیدوار بودن مفید است و ما بر اساس آن پاداش می گیریم . اما برای تربیت صحیح ، علاوه بر امید ، باید به آموزه های دیگر هم توجه داشته باشیم مثل لقمه حرام و …
پس علاوه بر امید ، به تلاشی که در این زمینه می کنیم هم ثواب مترتب می شود . با این امید اصل فرزند آوری حل می شود ولی من مسئولیت خودم را در برابر فرزند از دست نمی دهم و در انجام این مسئولیت یا موفق می شوم و یا اینکه شرایط اجتماعی به گونه ای است من را از رسیدن به نتیجه باز می دارد و من به این عوامل خارج از اختیارم تکلیفی ندارم.
پاسخگویی به سوال مطرح شده :
خانم خدامی در پاسخ به این سوال که «آیا ایمان حداکثری برای تربیت فرزندان کفایت می کند یا اینکه ایمان حداقلی هم قابل قبول است؟»، فرمودند : از ادله به دست می آید که اگر ایمان حداقلی را برای بچه هایمان امید داریم ، به همان اکتفا کنیم ، یعنی چیزی که برای بچه دار شدن از ما خواسته شده ، ایمان حداقلی است ؛ اما این دلیل نمی شود که ما هیچ تلاشی در این زمینه نداشته باشیم.
تجربه شخصی و میدانی ثابت کرده است که داشتن بیش از دو فرزند ، امر تربیت آنها را آسانتر می کند ؛ چرا که مادر ارزش ها را به فرزند اول منتقل کرده و در ادامه این فرزند اول است که می تواند وظیفه انتقال این ارزشها را به فرزند بعدی فراهم کند و این یعنی آسانتر شدن امر تربیت برای مادر . البته نمی توان نقش جامعه ، رسانه ها و آموزش و پرورش را نادیده گرفت و اینها به نوبه خود اثر گذار هستند ؛ اما بیشترین تاثیر مربوط به خانواده است و زمانی این تاثیر بیشتر می شود که تعداد اعضای آن بیشتر باشد. لذا می توان گفت داشتن فرزند هر چند با ایمان متوسط ، برای ایجاد انگیزه برای فرزند آوری کافی است.
نتیجه :
آموزه های اسلام با فرزند آوری نه تنها مخالف نبوده؛ بلکه در موارد متعددی بر آن تاکید هم کرده است و ترس از رزق و روزی و یا ترس از عدم تربیت صحیح ، دلیل بر این نمی شود که اقدام به فرزند آوری نکنیم ، چرا که رزق و روزی همه بندگان به دست خداست و در خصوص تربیت فرزندان هم ، اسلام از ما ایمان حداکثری نخواسته و ایمان حداقلی کفایت می کند؛ لذا لازم است هم امید به فرزند آوری داشته باشیم و در این زمینه تمام تلاش خود را بکنیم و هم اینکه محقق نشدن ایمان حداکثری ، ما را از داشتن فرزند بیشتر نا امید نکند.
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان «آسیب شناسی شبکه های اجتماعی در بستر وب و تلفن همراه»
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان
«آسیب شناسی شبکه های اجتماعی در بستر وب و تلفن همراه»
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن زینب کبری(سلام الله علیها) و مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) شهرستان آران و بیدگل با مشارکت مدارس علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) آران و بیدگل و فاطمیه کاشان کرسی آزاداندیشی با موضوع(آسیب شناسی شبکه های اجتماعی در بستر وب و تلفن همراه) برگزار نمودند.
این برنامه در تاریخ 93/12/20 با حضور آقای صادقی (مسئول شبکه های اجتماعی مرکز فضای مجازی بسیج کشور) واقع در کانون شهید عربیان ، با حضور بیش از 300 نفر از طلاب، دانشجویان، دانش آموزان و مسئولین شهرستان برپا گردید.
برنامه های مراسم کرسی شامل: تلاوت آیات قرآن کریم، سرود جمهوری اسلامی، پخش کلیپ حضرت زهرا – سلام الله علیها-، پخش کلیپی در خصوص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ارائه مباحث استاد موافق و مخالف و همچنین استاد داور، پذیرایی و اختصاص ساعتی به پرسش و پاسخ مدعوین.
خلاصه ای از مباحث ارائه شده :
دیدگاه استاد موافق:
اینکه ما در این فضاها باشیم و پاسخ به شبهات را بدهیم یک امتیاز است. همیشه اینطور نیست که حضور در این فضاها خطرناک باشد. ما کدام نیاز های جوانان از لحاظ اقتصادی و تفریحی را مهیا کرده ایم که الان از او بخواهیم از این فضا بیرون بیاید. چت های در این فضا شیرینی خاص خود را دارد. با پیشرفت تکنولوژی ما هم باید پیشرفت کنیم، عقب نشینی فایده ای ندارد؛ همانطور که رهبر ما گفتند من اگر رهبر نبودم رئیس فضای مجازی می بودم.
فضای مجازی یک فرصت است و باید از آن استفاده کرد و اگر افراد مذهبی و معتقدین بخواهند از این فضا دوری کنند زمینه برای استفاده هر چه بیشتر دشمن فراهم خواهد شد؛ از طرفی با توجه به وجود این شبکه ها و تشکیل گروههای متفاوت وحضور جوانان متعدد در این گروه ها با دوری کردن از این فضا در واقع فرصت ارتباط و هدایت را از جوانان خود گرفته ایم.
اگر با هر کلیکی در هر یک از شبکه های اجتماعی هزینه هایی وارد جیب دشمن می شودبا حضور متدینین و قرار دادن مطالب اعتقادی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی اسلام، این ضرر نه تنها جبران شده بلکه سبب ضربه زدن به دشمن خواهد بود؛ لذا اگر استفاده از شبکه های اجتماعی 20% برای سرور آنها مفید باشد 80% بر آنها ضربه وارد خواهد کرد.
دیدگاه استاد مخالف:
تاثیرات منفی فضای مجازی خیلی بیشتر از فایده آن است. ما درصحبت با حضوری با نامحرم سعی می کنیم خودرا کنترل کنیم ولی در این فضا این حریم ها رعایت نمی شود.حضور در شبکه های اجتماعی و استفاده از نرم افزارهای تلگرام و وایبر و واتساپ و… سبب جدا شدن افراد خانواده و طلاق های عاطفی می گردد و علاوه بر بیماری های جسمی( بی خوابی و ضربه زدن به مغز) و بیماری های روحی ، سبب دور شدن جوانان از مباحث علمی می شود. با سرگرم نمودن جوانان آنها را از پیشرفت در زمینه علم و فن آوری دور می کنند و این ضربه جبران ناپذیری برای کشور محسوب می شود.
بحث دیگر اینکه چرا اطلاع رسانی درست صورت نمی گیردکه اکثریت اینها متعلق به صهیونیست است و انتقاد من به این است که چرا ما خود در این زمینه ها کار نکرده ایم و جایگزینی برای استفاده افراد قرار نداده ایم در ضمن اینکه باید یک عملیات مسلسل وار صورت گیرد تا اثرات منفی این شبکه ها راکاهش دهد.
دیدگاه استاد داور :
دشمن با ورود این نرافزارها و شبکه های اجتماعی(واتساپ، وایبر و…)به کشور و خانه های ما با برنامه ریزی دقیق و حساب شده خویش در راستای اهدافش عمل میکند.ما دشمن را باید بالقوه و خود را بالفعل ببینیم.آیا دشمنی وجود دارد؟ بله،آیا دشمنی می کند؟ بله، آیا اهدافی دارد؟ بله، آیا برای رسیدن به اهدافش ابزاری دارد؟ بله، پس باید این ابزار شناسایی شود و اینکه از این ابزار چطور استفاده می کند.ما نباید نگاه ساده اندیشی داشته باشیم. دشمن در هر فضا 4 طرح و برنامه در خصوص افرادی که موثر هستند دارد: 1- تطمیع 2- تحقیر 3- تهدید 4- حذف، اگر هیچ یک از این برخوردها با شما نشده، بدانید که موثر نیستید. باید نگاهمان را درست کنیم، ما دشمن را احمق فرض نکنیم؛ ما خوابیم و دشمن دارد نقشه می کشد. ما داریم به دشمن اطلاعات می دهیم.
هیچ چیز مانند اطلاعات به انسان قدرت نمی دهد. گوگل 80 شرکت زیر مجموعه ، برای فروش آینده خود دارد؛ یعنی حتی برای آینده خود از این شبکه ها برنامه ریزی کرده است؛ کوچکترین شرکت 40 کارمند دارد. اطلاعاتی که از ما می گیرند از پردازش آنها استفاده می کنند و چکیده آن را به عنوان طرح و برنامه به شرکتها می فروشند.
تلفن همراه باعث شک و تردید در خانوادهاست،68 درصد طلاق های جهان مربوط به شبکه های اجتماعی است.کمترین ضرر تلفن همراه ،طلاق عاطفی است . در واقع با ورود این شبکه ها در فضای مجازی کشور و ورود افراد در این شبکه ها دشمن ما را ضعیف کرده و هر شخصی که ضعیف شد هر نوع بیماری را می پذیرد. من با ورود در این فضا هامخالف نیستم، اگر موثر هستید بمانید و اگر موثر نیستید بیرون بیایید؛ چون طبق قائده ای که گفتیم اگر موثر باشید دشمن در صدد حذف شما بر می آید. ما مخالف حضوری هستیم که شما ضرر کنید و دشمن تقویت شود.
ورود در این شبکه ها باید هدف دار باشد و نباید از نرم افزارهای دشمن حتی به ضرر آنها استفاده کنیم ؛ چون طبق نظر مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) در زمین دشمن نباید بازی کرد. به یقین آنها به دنبال رسیدن به منافع خود هستند نه چاره جویی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان ما یا انتقال اطلاعات علمی به افراد. امروز به خاطر ضعف های ماست که دشمن بر ما تسلط پیدا کرده است؛ ما نیز باید در مقابل آنها از نرم افزارهای داخلی خود استفاده کرده و آن را تقویت کنیم.
گزارشی از مراسم هفته پژوهش در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت زینب کبری(س)
مراسم هفته پژوهش در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت زینب کبری(س)
شهرستان آران و بیدگل
تاریخ :90/9/26
موضوع: هر طلبه یک پژوهشگر
استاد: آقای دکتر نمکی
تاریخ:91/9/27
موضوع : پژوهش های قرآنی (زمینه ها ، ابزار و افق های پیش رو)
اساتید:دکتر فهیمی تبار ، دکتر عبداله زاده ، دکتر سلامتیان
تاریخ:92/9/29
موضوع: پژوهش های کاربردی در عصر حاضر
استاد: دکتر حجت الاسلام باغبانی